Tuesday, August 25, 2009

Bersama YaPEIM: Perubahan ekonomi ummah perlu dibuat secara berterusan

Bersama YaPEIM: Perubahan ekonomi ummah perlu dibuat secara berterusan
Oleh Dr Abd Malek Awang Kechil
Berita Harian ,Rabu, 26 Ogos 2009

DUNIA Islam memerlukan perubahan (transformasi). Ikatan emosional umat Islam yang mendalam terhadap Islam memiliki potensi yang besar bagi mencetuskan perubahan dan pembangunan sosioekonomi. Dalam konteks Malaysia, sejak negara ini mencapai kemerdekaan, tahap pencapaian ekonomi termasuk sosioekonomi ummah mengalami perubahan ketara. Walaupun pada awal pasca kemerdekaan, perkembangannya agak perlahan, pengalaman yang dilalui terus mendewasakan kepemimpinan dan cendekiawan dari kalangan umat ini dalam menganalisis, mengolah dan menemukan strategi dianggap segar sebagai langkah memperkasa ekonomi ummah pada dekad seterusnya.

Di Malaysia, pelbagai dasar (Dasar Ekonomi Baru), Wawasan (Wawasan 2020), Konsep (Konsep 1 Malaysia), pelan dan strategi diperkenal dan dilaksanakan kerajaan bagi memacu ekonomi negara dan ummah. Di samping itu, strategi memperkasakan ekonomi ummah juga disokong kuat dengan kesepakatan idea yang dicapai melalui siri pertemuan berasaskan wacana intelektual dan perhimpunan solidariti umat khususnya melalui penganjuran seminar, konvensyen pendidikan Islam dan penganjuran siri Kongres Ekonomi Islam dan Kongres Ekonomi Bumiputera yang dijayakan dari semasa ke semasa. Semua dasar dan kesepakatan idea ini mempamerkan keprihatinan dan bermotif ke arah memperkasakan ekonomi ummah.

Perlembagaan negara yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi dan memberi perlindungan dan memberi hak keistimewaan kepada orang Melayu (Islam) adalah sumber kekuatan ummah berteraskan undang-undang. Berasaskan rujukan undang-undang dan kebijaksanaan pemimpin dalam menghadapi kemelut yang melanda umat, Dasar Ekonomi yang menggariskan strategi utama bagi menangani kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat diperkenalkan kerajaan.



Di samping itu komitmen tinggi kerajaan terhadap usaha mendaulatkan syiar Islam diteruskan dengan memperkenalkan pelbagai dasar berhubung Islam (Dasar Penerapan Nilai Islam). Dasar berhu-bung ekonomi dan Islam ini dilihat mempunyai impak yang tersendiri dalam usaha memperkasa ekonomi ummah.



Hakikatnya, walaupun pelbagai dasar yang mempunyai motif yang murni telah diperkenalkan dan dilaksanakan, pencapaian yang diperlukan oleh dan dari umat ini perlu dilihat sebagai aspek yang berbeza. Atas dasar itu transformasi (perubahan) yang diperlukan oleh dan dari umat ini dilihat sebagai suatu proses pembaikan yang perlu berlaku secara berterusan. Perubahan ekonomi ummah kini dilihat sebagai persoalan yang semakin kritikal dalam ekonomi negara yang berasaskan masyarakat majmuk (penguasaan ekonomi negara berada di luar kawalan umat), mahupun dalam suasana dunia yang dilanda krisis kewangan yang parah kini.

Menggerak Potensi Memperkasa Ekonomi Ummah yang menjadi tema Kongres Ekonomi Islam Ketiga, dilihat sebagai suatu tema yang bukan saja relevan untuk usaha memperkasa ekonomi ummah di Malaysia, malah juga untuk rantau ini dan dunia Islam amnya. Atas dasar itu, kesepakatan yang tercapai pada kongres berkenaan dilihat amat relevan untuk dicadangkan sebagai asas kesepakatan baru di kalangan pemimpin ummah di rantau ini (negara Mabims khasnya), dalam kerangka melakukan transformasi ekonomi ummah pada masa depan.

Dari sudut bahasa transformasi boleh membawa maksud perubahan. Bagaimanapun terdapat beberapa istilah yang agak dekat dengan istilah transformasi, seperti istilah reformasi dan islah.

Bagaimanapun, bagi menghuraikan tajuk yang dikemukakan ini, istilah perubahan akan digunakan berpandukan kepada maksud ghaiyyara (ubah) seperti yang terungkap dalam Surah Ar Ra'd Ayat ke 11 yang bermaksud "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri".





Ayat ke 11 surah Ar Ra'd dengan maksud seperti yang dinyatakan diatas, mengikut Tafsir Al-Azhar, Prof Dr Hamka menyimpulkan bahawa "inilah ayat yang terkenal tentang kekuatan dan akal budi yang dianugerahkan Allah kepada manusia sehingga manusia itu dapat bertindak sendiri dan mengendalikan diri di bawah naungan Allah. Dia berkuasa atas dirinya dalam batas yang ditentukan oleh Allah. Sebab itu manusia itu pun wajiblah berusaha sendiri pula menentukan garis hidupnya".

Sementara Tafsir Fi Zilal lil Quran pula merumuskan bahawa ayat tersebut ini sebagai "itulah suatu hakikat yang meletakkan tanggungjawab yang berat ke atas manusia".

Berasaskan kepada rujukan yang dikemukakan ini, transformasi dalam konteks perbincangan ini lebih merujuk kepada perubahan seperti yang digariskan dalam al-Quran ayat ke 11, surah Ar Ra'd dan mendekati maksud islah seperti yang didefinisi dalam Kamus Dewan, di mana perubahan yang dimaksudkan tidak sampai menyentuh persoalan dasar seperti persoalan akidah yang menjadi pegangan umat selama ini dan tidak dapat menerima sepenuh maksud transformation seperti yang didefinisikan dalam Oxford Advanced Learner's Dictionary yang membawa maksud a complete change. (bersambung)

Penulis ialah Ketua Pengarah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) yang menyampaikan ucapan bertajuk Transformasi Ekonomi Ummah: Pengalaman dan Peranan Semasa Negara (Malaysia, Brunei, Indonesia dan Singapura) Mabins (Perspektif Malaysia) sempena Muzakarah Ulama Mabins di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

No comments: